zondag 30 juli 2023 om 09.30 uur

Domkerk
Voorganger(s): ds. Gerard van Velzen
Ouderling(en): Karin Poot-Boekestijn
Organist: Henri Sneller

Beamer: Wim de Vos
Streamer: Ed Lijster
Bijbellezer: Marjanne Buitelaar
Collecte: 1. diaconie, 2 de kerk
Locatie: Domkerk

Klik op de button om mee te luisteren   
Meekijken? Dit kan door te klikken op dit logo:  

Kindernevendienst
Onderwerp: Een Samaritaan helpt!  Vier teksten uit het Lucas evangelie

Orde van dienst:
Orgelspel
Welkom
Intochtslied: Psalm 63: 1 + 3
Stil gebed
Bemoediging en groet
Aanvangslied 287: 1 + 2 + 5 
De Tien Geboden: Exodus 20: 1-17
1Toen sprak God deze woorden:2‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.3Vereer naast Mij geen andere goden .
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen ontrouw. Als ouders Mij haten en zondigen, roep Ik hun kinderen daarvoor ter verantwoording, tot in het derde en vierde geslacht; 6maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik mijn trouw tot in het duizendste geslacht.Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.Houd de sabbat in ere als een heilige dag. 9Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10
maar de zevende dag is de sabbat, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en geheiligd.Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan zult u lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal. Pleeg geen moord.14Pleeg geen overspel.15Steel niet.16Leg over een ander geen vals getuigenis af.17Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Psalm 119: 64 + 66
Gebed
Evangelsiche Liedbundel 422: 1 + 2 + 4
Kindernevendienst
Schriftlezing: Lukas 10: 25-37
Het enig noodzakelijke
25Er kwam een wetgeleerde die Hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 26Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ 27De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29Maar de wetgeleerde wilde zijn gelijk halen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag. 34Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37De wetgeleerde zei: ‘De man die hem barmhartigheid heeft betoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
Lied 995: 1 + 2
Verkondiging
Orgelspel
Johan de Heer 569: 1 + 3
Pastoralia en Gedenken
 Lied: ‘Ik zal er zijn’ door Sela
Dankgebed en voorbeden, stil gebed, Onze Vader
Overige mededelingen
Inzameling van de gaven
Slotlied: Evangelische Liedbundel 401: 1 + 2 + 3
Zegen
Uitleidend orgelspel


terug